Montaż silnika – wskazówki
Czy będę potrzebować dystansu tarczy hamulcowej?
Jeśli posiadasz w rowerze hamulce tarczowe to po montażu silnika może się okazać, że zacisk hamulca nie zmieści się między tarczą, a obudową silnika. Zobacz na rysunek obok.
Zauważ, że w silniku miedzy tarczą, a obudową jest 15.5mm wolnego miejsca (wymiar zaznaczony na czerwono). Musisz upewnić się, że twój zacisk się tam zmieści. Zmierz to u siebie suwmiarką. Zazwyczaj lepsze hamulce są szersze, a wtedy należy z zastosować taki dystans. Gotowe podkładki dystansowe pod tarcze można zakupić w sklepach lub wykonać samodzielnie np ze starych tarcz hamulcowych
Dzięki temu tarcza oddali się o brakujące kilka milimetrów od obudowy silnika i zacisk zmieści się bez kłopotu.
Pamiętaj, że tarcza na dystansach potrzebuje nowych, dłuższych śrub. Nie można użyć tych z kompletu, kup dłuższe i wkręć je na kleju do gwintów. Dodatkowo pamiętaj, że przewód zasilający silnik należy zabezpieczyć aby nie został uszkodzony przez obracające się elementy silnika, śrub czy tarczy. Użyj do tego celu opasek zaciskowych, aby oddalić i unieruchomić przewód z dala od silnika.
Montaż wolnobiegu – co muszę wiedzieć?
Zaplatanie:
W zależności czy chcesz zamontować wolnobieg do 7 rzędów czy powyżej 7 rzędów – inaczej wygląda proces zaplatania i pozycjonowania obręczy na środku osi. Musisz to uwzględnić przy zaplataniu lub poinformować osobę zaplatającą o tym. Jeśli zlecasz nam zaplatanie silnika – musisz powiedzieć jaki wolnobieg (ile rzędów) planujesz użytkować.
Niektóre modele wolnobiegów są nietypowe. Zbyt głęboko nakręcają się na silnik i największa tarcza zębatki przysuwa się bardzo blisko silnika. Na tyle blisko, że wózek przerzutki nie ma miejsca by wrzucić łańcuch na ten najniższy bieg. Na taką okoliczność należy zaopatrzyć się w specjalny pierścień odsuwający wolnobieg od obudowy silnika:
Jeśli planujesz montaż wolnobiegu firmy SunRace (dowolnej ilości rzędów) – musisz zaopatrzyć się w ten dystans. Producent ma nietypowo rozwiązaną budowę wolnobiegu i wkręca się bardzo głęboko dosuwając do obudowy silnika. Powoduje to zablokowanie się wolnobiegu i uniemożliwi jego użytkowanie. Dlatego powyższa podkładka jest konieczna.
Wolnobiegi 8 i 9 rzędów:
Nowoczesne rowery często posiadają 8 lub 9 przerzutek z tyłu. Możemy zaopatrzyć się w taki wolnobieg celem montażu do silnika. Przykładowo 9 rzędowe produkują takie firmy jak SunRace czy DMP
WIęszosć silników umożliwia montaż takich wolnobiegów, ale będziesz potrzebować do kompletu kilku dodatkowych podkładek M14. Kupisz je w sklepie metalowym. Potrzebne są aby zrekompensować szerokość wolnobiegu, aby po założeniu rama nie tarła o najmniejszą zębatkę (więcej o tym w punkcie poniżej).
Fabryczne podkładki – jak poprawnie zamontować.
Końcowy montaż koła w ramie wymaga omówienia i przedstawienia kilku wskazówek. Dzięki nim nie spotkają Cię niespodzianki z wyskakującym kołem i cały zestaw będzie pracował bezawaryjnie nawet przy dużych mocach. Kolejność montażu podkładek ma kluczowe znaczenie.
Jeśli zamontujesz wolnobieg lub kasetę – zauważysz, że jest szerszy niż oś w silniku, co uniemożliwia montaż w ramie. Należy najpierw nałożyć 1 lub 2 podkładki i wsunąć je do środka wolnobiegu lub kasety uzyskując konieczny dystans. Podkładki te są już w komplecie razem z silnikiem. Dzięki temu główna podkładka z uchem, na której opiera się rama nie wpadnie do środka.
W przypadku wielu silników (np Mxus) na oś nakręcona jest wąska nakrętka, którą można wyregulować punkt podparcia podkładki z uchem – dzięki temu wystarczy cofnąć nakrętkę poza obrys kasety i już podkładka z uchem ma się na czym oprzeć (nie trzeba stosować dodatkowych podkładek dystansujących)
Tak wygląda prawidłowo przygotowany silnik do montażu w ramę. Ucho podkładki skierowane w dół i na zewnątrz.
Pamiętaj: Podkładka z uchem ma być zamontowana między ramą, a silnikiem. To ona odsuwa ramę od silnika jednocześnie pełniąc funkcje zabezpieczające. Ta zasada dotyczy obu stron silnika.
- Podkładka blokująca z „uchem”
- Oś odpowiednio i w całości wsunięta w ramę
- Opcjonalna podkładka
- Nakrętka
Wskazówka: Nakrętka osi silnika ma specjalne wyżłobienia – jest to podkładka samo kontrującą. Część osób nie używa pod nią podkładek – pozwala by nakrętka wgryzła się w ramę po nią i dzięki temu dodatkowo otrzymała siłę trzymającą. Jest to dobra praktyka.
Pamiętaj, że w mocniejszych konstrukcjach należy także zastosować dedykowane ramiona i blokady obrotu osi aby pomagały trzymać silnik w ramie. Aluminiowe ramy są często niedostatecznie wytrzymałe i mogą nie móc utrzymać silników o mocy 1000W i więcej. Wtedy taka blokada obrotu jest niezbędna.
Szprychy i śruby
Szprychy i śruby mocujące silnik należy okresowo kontrolować i dociągać. To jest tak oczywista sprawa, że czasem aż dziw, że bywają ludzie, którzy nawet o tym nie pomyślą. I potem silnik (a raczej luźna oś) wyrabia ramę, czy też szprychy pękają bo każda inaczej naciągnięta. Szczególnie dla szprych jest to widoczne – po zapleceniu należy dokonać ponownego dociągu szprych po przejechaniu 50km, 150 i 300km. Dopiero po 2-3 naciągu szprychy uzyskują swoją ostateczną wytrzymałość. Pamiętaj też, że szprychy w kole z silnikiem układa się inaczej niż szprychy w kole klasycznym. Aby maksymalizować wytrzymałość stosuje się zaplot „z przeplotem” czyli szprychy wyginają się od siebie wzajemnie. Dzięki temu siła zrywająca najpierw rozchodzi się na prostowanie szprychy, a nie jej zerwanie.
Pamiętaj: dokręcaj śrubę mocującą oś silnika podczas pierwszych 50km jazdy CAŁY CZAS aż uzyska docelowy dociąg!
Pamiętaj: przez pierwsze 300km odwiedź serwis rowerowy co najmniej 3 razy aby podciągali szprychy nawet, jeśli nie mają oznak luzu. Zrobią to bez zdejmowania koła.
Pytania, sugestie, pomysły?
Zostaw swój komentarz
Reklama
-
Powered by Google Translate.
-
Co nowego…
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza) 5 marca 2021
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500 17 listopada 2020
- Watomierz TK i TR 28 września 2020
- Budujemy Falcona dla dziewczyny! 4 października 2019
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8 31 lipca 2019
Najnowsze komentarze
- tas - KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- tas - Diagnostyka sterownika
- tas - Kontakt
- tas - Szprychy – co, jak, gdzie
- tas - Diagnostyka sterownika
Gotowe konstrukcje...
Silnik i napęd...
Sterowniki...
- Sabvoton MQCon ML72 wersja 1 (starsza)
- PAS w sterownikach GT250, 500 i 1500
- KT-LCD3, KT-LCD4, KT-LCD5 oraz KT-LCD8
- Zmiana LVC sterownika
- Ograniczenie mocy/prędkości na przycisk
- Sterownik chłodzony wentylatorem?
- Sabvoton MINI i SVMC – programowanie PC/Android i konfiguracja
- Zwiększenie/Zmniejszenie mocy sterownika
- Diagnostyka sterownika
- Brake High – hamulec i światła stopu
Akumulatory i osprzęt...
Różne...
- Watomierz TK i TR
- [=]Rower elektryczny i woda :)
- Przydatne linki „ebike’owe”
- Zasilacz „uruchomieniowy”
- Ogrzewane rękawiczki ebajkowe
- Oświetlenie LED przełączane przyciskiem
- Tania przetwornica 45-250V -> 12V (lub 5V)
- Zabezpieczenie termiczne instalacji
- Wolnobieg 5s z 11T
- Rozginanie wahacza/ramy
- Lista elementów do budowy ebajka
- Jaką manetkę wybrać?
- Jaki silnik? Jaki sterownik?
- Rower elektryczny – garść wskazówek.
- Szprychy – co, jak, gdzie
- Komputer pokładowy „Pikacz”
- Pojemnik na baterie (laminowanie)
Bardzo różne :)
Gdzie kupić?
- Sklep internetowy Silniki elektryczne do rowerów, sterowniki, BMS, ładowarki, manetki i inne
Czytelnicy
Cześć
Jak wygląda proces zaplatania i pozycjonowania obręczy w środku osi przy wolnobiegu 9 rzędowym firmy DMP, silnik to Mxus 4t Turbo. Pytam bo chcę koło zapleść sam. Do obliczenia długości szprych i sposobu użyłem programu który znajduje się na blogu. Tylko zaniepokoiła mnie informacja dotycząca zastosowania w kole wolnobiegu powyżej 7 zębatek i innego sposobu zaplatania. Za poradę z góry dziękuję i pozdrawiam.
Czy ktoś wie jak zamontować blokadę obrotu osi m12. może jakieś zdjęcie
[…] montaż koła w ramie przeprowadzam wedle uwag z tego wpisu. Podkładki z uchem mają swoje miejsce od wewnątrz między silnikiem i ramą. Szczególna uwagę […]
Witam, niestety proponowany dystans przed wkręceniem wolnobiegu sunrace blokuje mi silnik , nawet gdy zastosuję podkładki. Wolnobieg nie powinien się kręcić wraz z osią silnika.
[…] Montaż silnika – wskazówki […]
A ten plastikowy dystans dołączany do RH2806 D to ma być użyty podczas montażu tarczy czy nie?
lepiej nie, pewniej jest zrobić własny
Hejka, studiuję tutaj wszystkie informacje w celu skompletowania potrzebnych mi rzeczy do przeróbki i już widzę problem:
Mam piaste z ham. tarczowym Shimano – osobny system tarcz hamulcowych Central Lock.
1. Da radę dystansować ten system?
2. A może Zamiast tego, lepiej wpleść silnik w piastę w InternationStandart tarcz hamulcowych (opisane na zdjęciach w tym artykule), ale czy wtedy mój zacisk hamulcowy bedzie zgodny z IS ?
Bo napewno będę kupywał nową piastę, obręcz, szprychy… pełen zestaw pod koło el. i nie wiem które wybrać aby w jak najmniejsze koszta się wbić – jednocześnie aby wszystko było kompatybilne.
3. W przypadku zmiany tarczy z 160 na większą, po za adapterem, czy muszę również też zmieniać mechanizm szczękowy przeznaczony na większą tarczę? Mam 160mm i myślę nad większą tarczą.
Z góry dziękuję.
aktualizacja poprzedniego pytania:
trochę się zapędziłem w poprzednim pytaniu:
-wpleciony silnik ma otwory pod tarcze hamulcowe IS więc będę musiał wstawić taką tarczę, i pytanie nr 1 odpada
Ale pytanie nr2 o zgodności systemów pozostaje
jak również nr3 czy przy zmianie na większą tarczę muszę zmieniać cały mechanizm zaciskowy
Cześć,
Czy spotkałeś się kiedyś z potrzeba spilowania czesci haka przerzutki by weszla ona na os silnika?
Czy przy silniku 9c 10×6 niezbędne jest spilowanie ucha ramy? Bez pilowania ucho podkładki wystaje ponad szczelinę ucha ramy i nie pełni funkcji dodatkowej blokady
spotkałem się – młotkiem zbiłem to ucho tak, aby wypust był pod kątem 90szt do podkładki, później poprawiłem pilnikiem otwór i tak zostawiłem. Ucho nie ma zadania blokowania ale zabezpieczania przed obróceniem osi w haku. Jeśli oś będzie chcieć się obrócić to zrobi 1/4 obrotu i wszystko się zaklinuje.
Hej,
mam zamiar zelektryzować swój Kross A2. Cel – dojazdy do pracy w dużym mieście. Tyle tylko że mam już mocno obciążone tylne koło. Mam tam ciężki plecak i syna zawożę do żłobka. Widać to też, bo szybciej tam spada ciśnienie i zużywa się bieżnik.
Chcę dlatego zamontować silnik w przednim kole. Znalazłem tylko jeden krótki komentarz na ten temat. Proszę o podzielenie się doświadczeniami takiego montażu.
Prawie wszystkie opisane w tym blogu modele – z silnikiem w tylnym kole…
Nie chcę się rozpisywać, ponieważ to temat rzeka, ale tak w skrócie to pewnie z 95% konstrukcji samoróbek o mocy >500W to jest napęd na tył. I proponuję się trzymać sprawdzonych rozwiązań. Będzie łatwiej, taniej, mniej awaryjnie, bezpiecznie i o większych możliwościach.